Un motor termic este maşina termică motoare ce are proprietatea de a
transforma căldura. Acesta lucrează pe baza unui ciclu termodinamic, realizat fiind cu ajutorul unui fluid. Acest
fluid poate fi benzină, motorină, alcool etc.
Conform celui de-al doilea
principiu al termodinamicii, entropia unui sistem poate doar să crească, deci doar
o parte a căldurii preluate de la sursa de căldură(sursa caldă) e transformată
în lucru mecanic, în timp ce restul căldurii e transferat unui sistem cu o
temperatură mai mică(sursa rece).
Istorie
Încă din al doilea veac
i.e.n, un învăţat din Alexandria remarcă forţa de expansiune a vaporilor, fapt
ce duce la constrirea unei turbine cu reacţii. Invenţia însă e dată uitării
pentru că reacţiile de producţie nu erau favorabile unei aplicaţii largi.
Mult mai târziu, Demis
Papiu studiază problema, construieşte o maşină cu vapori şi o instalează pe o
corabie. Apa fierbea într-un cazan închis, vaporii treceau printr-un cilindru
ce împingea un piston, şi mişcarea acestuia se comanda manual prin deschiderea
unor robinete. Scoţianul James Watt perfecţionează această maşină cu vapori,
aducând-o la modul cum arată astăzi.
De-a lungul vremii,
turbinele cu vapori se dezvoltă, mergând pe o scară din ce în ce mai largă.
Vapoprii de abur au masa mai mică decât a apei, fapt care determină o viteză
mai mare a acestora în momentul intrării în paletele turbinei (viteza e
aproximativ 1 km/s, presiunea e 200 at).
Tipuri
de motoare termice
Există motor cu ardere externă, sursa de căldură
este externă fluidului care suferă ciclul termodinamic ( exemplu: motoarele cu
abur, turbinele cu abur, motorul Stirling ) şi motor cu ardere internă,
la care sursa de căldură este un proces de combustie suferit de fluidul supus
ciclului termodinamic ( exemplu: motorul cu ardere internă cu piston, motorul
Wankel, turbina cu gaze, motorul rachetă, statoreactorul şi pulsoreactorul. )
1. Motorul
cu ardere externă
Motorul cu ardere externă (combustie externă) este o
maşină termică motoare în care energia internă a agentului termic încălzit de
un generator extern sau o sursă externă prin peretele motorului sau
schimbătorul de căldură e transformată în lucru mecanic.
1.2. Motorul cu abur
Motorul cu abur e un motor termic cu ardere externă, transformă
energia aburului în lucru mecanic. Sub presiune, aburul e produs într-un
generator prin fierbere, se destinde dintr-un agregat cu cilindri, unde
expansiunea produce lucru mecanic prin deplasarea liniară a unui piston.
Această mişcare e transformată în mişcare de rotaţie cu un mecanism
bielă-manivelă.
Căldura necesară reiese din arderea unui combustibil sau
prin fisiunea nucleară (reacţie în care nucleul se rupe în două sau mai multe
fragmente de masă cu aproximaţie egală, neutroni rapizi, radiaţii şi energie
termică).
Maşina
lui Watt
Aici, aburul trece într-o cameră specială pentru
condensare. Cilindrul nu e încălzit şi răcit fapt ce determină pierderi de
căldură scăzute. Această maşină era şi destul de rapidă. Pe timpuri, era
folosită la locomotive cu abur, maşini cu abur, aspiratoare cu abur şi perii
pentru mascarea capului cu abur.
Astăzi, motorul cu abur e de domeniul trecutului.
Volkswagen a inventat un astfel de motor, însă modernizat, unde arderea externă
produce gaze de ardere foarte puţin toxice. Aurul e introdus în injectoare
similare celor ale motorului Diesel.
Firma Enginion a creat la
rândul său un prototip ce lucrează în doi timpi, fără lubrefianţi, deoarece
părţile componente sunt făcute din Carbon.
1.2. Turbină cu abur
Turbina cu abur e o maşină motoare rotativă ce transformă
entalpia aburului (funcţie de stare a unui sistem termodinamic) în energie mecanică
folosită apoi al cupla turbinei. Transformarea se face cu palete montate pe
motor, ce se rotesc solidar.
Astăzi, turbinele cu abur înlocuiesc motoarele cu abur
fiindcă au randament supeior şi raportul putere/greutate mai mare. Mişcarea de
rotaţie a turbinelor e bun pentru acţionarea generatoarelor electrice.
Aburul , cu presiunea şi
temperatura ridicate, e destins în palete până la presiune mai mică. Energia
aburului devine energie cinetică. Cu viteză uriaşă, acesta schimbă direcţia,
ajutat de palete, ceea ce rezultă o forţă ce crează un moment asupra rotorului,
care se roteşte cu o viteză unghiulară, livrând cuplei putere sub formă de
lucru mecanic în timp.
1.3. Motorul
Stirling
Motorul Stirling e o maşină termică cu aer cald, cu ciclu
închis (ceea ce înseamnă că fluidul de lucru e închis într-un spaţiu – sistem
termodinamic ) regenerativ ( un schimbător intern măreşte randamentul potenţial
al acestui motor ).
Deşi sursa de energie poate fi aredrea unui combustibil,
dar şi energia solară sau nucleară, motorul Stirling e inclus în categoria
motoarelor cu ardere internă. Acesta funcţionează prin utilizarea sursei de
căldură şi a unui radiator, menţinute la temperaturi diferite unul faţă de
celălalt.
2. Motorul
cu ardere internă
Acest tip de motor transformă energia chimică a
combustibilului prin ardere în energie mecanică. Căldura ce se degajă în camera
arderii se transformă în mişcare ciclică, în urmă presiunii puse pe piston.
Ulterior, aceasta devine mişcare de rotaţie uniformă, obţinută la arborele
cotit. Camera arderii e reactorul chimic unde are loc arderea.
Căldura se
obţine prin arderea combustibilului (benzină, motorină, GPL, combustibili
gazoşi, gaz natural sau praf de cărbune). Oxigenul se obţine din atmosferă.
Combustibilul, amestecat cu aer, se numeşte amestec carburant.
Arderea e
iniţiată prin contactul direct a amestecului carburant cu o sursă de căldură
sau se produce printr-o detonaţie în în tot amestecul. Arderea carburanţilor se
face la aproximativ 2000°C.
Motoarele cu ardere internă pot întrebuinţa drept
combustibil benzină (au carburator şau pompă de injecţie), motorina (pompă de
injecţie), gaz sau gaz natural.
Aceste motoare pot fi atât în patru, cât şi în doi timpi.
În patru timpi, adică pistonul face patru curse simple într-un ciclu motor,
mişcându-se într-un cilindru închis la un capăt de chiulasă. Această mişcare
are loc între două poziţii extreme: punctul mort interior şi cel exterior. În
doi timpi, motorul funcţionează pe baza unui ciclu ce se desfăşoară numai în
decursul unei rotaţii a arborelui cotit.
Motoarele au cilindrii
aşezaţi în linie, în V, în W, boxer (cu cilindri şi pistoane opuse), înclinaţi
vertical, aşezaţi în stea sau cilindrii aşezaţi în delta (Δ).
Carburantul se produce ori
cu formarea în exteriorul cilindrului a amestecului de carburant (în cazul
motoarelor cu carburator, injecţie de benzină în conducta de aspiraţie şi a
motoarelor cu gaz, cu instalaţie în care amestecul carburant se formează
afară), ori cu formarea în cilindru a amestecului (motoarele cu injecţie de
combustibil – Diesel – şi motoare cu aprindere prin scânteie şi cu gaz, unde
combustibilul gazos e introdus în cilindru printr-o supapă aparte în timpul
aspiraţiei.
După
cum se aprinde carburantul, acestea sunt cu aprindere prin scînteie (MAS) şi
prin comprimare (MAC, sau motorul Diesel).
2.1.Motor
Wankel
Motor cu ardere internă unde mişcare de rotaţie se obţine
nu prin mecanism bielă-manivelă, ci ajutat de un piston rotativ triunghiular.
În comparaţie cu motorul cu ardere cu piston, Wankel are compactitate şi
vibraţiile sunt mai reduse. Totuşi, are şi un randament mai mic, are un consum
mai mare pentru aceeaşi putere furnizată. Emite mulţi poluanţi, are nevoie de
instalaţii de denoxare comlpeze, uzinarea şi întreţinera sunt mai scumpe.
2.2.Motorul
cu ardere internă cu piston
Pistonul e un organ de maşină cu mişcare rectilinie
alternativă într-un cilindru. Aecsta închide spaţiul de voulum variabil al
cilindrului, umplut cu aer, amete carburant sau fluid sub presiune.
Aici, energia se transformă prin piston în lucru mecanic
la maşinile motoare sau invers, la cele
generatoare. La maşinile motoare, pistonul e acţionat de energia internă, iar
la maşinile generatoare, acesta acţionează doar asupra fluidului sau aerului
(compresor, motor hidraulic). Pistonul e, de obicei, cumplat la mecanism
bielă-manivelă, ce transformă mişcarea rectilinie în mişcare circulară
(motoare) şi invers (la pompe).
2.3.Turbină
cu gaze
Turbina cu gaze e o turbină mică, utilizează entalpia
unui gaz sau unui amestec pentru a produce o cantitate de energie mecanică
necesară la cupla turbinei, prin intermediul paletelor ce se rotesc. Turbina
mai e cunoscută şi sub denumirea de instalaţie de turbină cu gaze (ITG). Termodinamic, turbina
funcţionează similar motorului de automobil. Aerul e luat din atmosferă, trimis
de la compresorul ce-l comprimă, se urmează introducerea combustibilului ce se
aprinde, apoi arde într-o cameră de ardere. Gazele de ardere se destind în
turbina ce extrage lcurul mecanic, apoi sunt evacuate.
Acesta este un proces continuu, piesele au mişcare de
rotaţie. Turbinele de gaz se dezvoltă în aviaţie, dar îşi găsesc aplicaţii şi
în multe alte domenii, cel mai modern fiind termocentralele cu cicluri
combinate abur-gaz.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu